RAM 1500 Diesel Forum banner
14K views 23 replies 9 participants last post by  Robd440  
#1 ·
Ik kocht in december 2022 een gebruikte 2020 Eco Diesel. Ik ben dol op de truck, hij heeft alle toeters en bellen die ik wilde, en het is ook mijn allereerste keer dat ik een diesel bezit. Ik wilde gewoon een verandering van benzine en kreeg een diesel. Vroeger had ik een 2017 Ram Rebel, ook die truck vond ik geweldig.

Ik kocht mijn eco diesel en ongeveer 1500 km later verscheen er een bericht met de tekst "DEF Service, ga naar de dealer. De motor van de truck schakelt uit over 300 km". Ik was echt bezorgd en overstuur omdat ik deze truck ongeveer 3 maanden had en 1500 km later deze melding kreeg. Dus bracht ik de truck naar de dealer waar ik hem had gekocht en ze plaatsten een nieuwe kat, zeiden dat de oude vuil was en een nieuwe nodig had.

Dus er gingen 2 maanden voorbij en eind mei was het weer zover, dezelfde melding verscheen. Ik bracht hem terug naar de dealer en ze zeiden dat het een slechte DEF-injector was. Ze vervingen hem en alles is in orde. Nu, afgelopen vrijdag (eind juni). Dezelfde melding verscheen weer aan het begin van een roadtrip. Ik belde de dealer en vertelde het hen, ze leken verbaasd. Ze zeiden dat het slechte DEF kon zijn dat in de truck zat. Dus ik breng hem deze week, ervan uitgaande dat ze de DEF zullen aftappen en er nieuwe in zullen doen. Sinds ik de truck kocht, heb ik ongeveer 3500 km gereden in ongeveer 6 maanden.

Ik heb het gevoel dat ik best veel van trucks afweet. Misschien niet meer hierna. Maar kun je een Eco Diesel gebruiken als dagelijkse bestuurder of als woon-werkverkeerauto? Ik rijd niet veel, ik ben helemaal niet hard voor de truck. Ik haal mijn truck misschien één keer per week uit en hij staat in mijn parkeergarage. Ik begrijp dat ik een kleine auto zou kunnen hebben om in rond te rijden, maar ik wil een truck. Ik zou graag een elektrische willen, maar mijn appartementencomplex staat momenteel geen elektrische stekkers toe in parkeerplaatsen.

Mijn vragen zijn dus:
Is het oké voor een diesel om een tijdje te staan?
Gaat DEF-vloeistof achteruit als je er niet zoveel mee rijdt?
Moet ik in dat geval terug overstappen op benzine?
Of heb ik gewoon geluk gehad met dit probleem?
Ik ken veel mensen die diesels hebben die vaak stilstaan, is de ECO diesel anders?

Ik waardeer alle adviezen en sorry voor het lange verhaal.

Bedankt,
Simon

#2 ·
Welkom Simon!

Ik heb in mijn leven een paar diesels gehad, dit is eigenlijk mijn eerste met daadwerkelijke emissies. Ik gebruik echter regelmatig nieuwe diesels op het werk.

Is het oké als een diesel een tijdje stilstaat? -- Ja, we hebben vrachtwagens die maandenlang hebben stilgestaan zonder te worden gebruikt.
Gaat DEF-vloeistof achteruit als je er niet veel mee rijdt? -- Ja, dat kan. Het duurt echter meer dan een jaar voordat dat gebeurt. Het kan ook kristallen veroorzaken op de DEF-injectoren.
Moet ik in dat geval terug overstappen op benzine? -- Nee. Ga alsjeblieft niet terug over op benzine. Als je je vrachtwagen niet wilt, neem ik graag een andere diesel in mijn huishouden. Ik ben dol op diesel.
Of heb ik gewoon geluk gehad met dit probleem? -- Ja en nee. Het was waarschijnlijk oude DEF of goedkope DEF die de vorige eigenaar gebruikte. Ik raad PEAK Platinum DEF aan voor toekomstige vullingen.
Ik ken veel mensen die diesels hebben die veel stilstaan, is de ECO-diesel anders? -- Nee. Mijn EcoD is een semi-dagelijkse bestuurder. Hij staat wel eens langere tijd stil, vooral in de zomer. Sterker nog, de mijne stond 5+ weken stil tot 2 weken geleden omdat het mooi weer was en ik in andere voertuigen reed (helaas geen diesels).

Voor de goede orde, nieuwe diesels zijn momenteel de schoonste voertuigen die je kunt besturen (buiten fietsen of wandelen) vanwege de intensieve emissiesystemen. Ze zijn wetenschappelijk bewezen schoner te zijn dan benzinevoertuigen, inclusief elektrische voertuigen.

Te oordelen naar het aantal kilometers dat je hebt gereden en de hoeveelheid DEF die je hebt gebruikt (je hebt nooit gezegd dat je hem hebt bijgevuld), klinkt het alsof er oude DEF in de tank zat die je DEF-systeem in de war heeft gebracht. Klinkt alsof je dealer er bovenop zit. Laat ze het repareren en wees blij met je vrachtwagen.

#3 ·
Ik
Welkom Simon!

Ik heb in mijn leven een paar diesels gehad, dit is eigenlijk mijn eerste met daadwerkelijke emissies. Ik gebruik echter regelmatig nieuwe diesels op het werk.

Is het oké als een diesel een tijdje stilstaat? -- Ja, we hebben vrachtwagens die maandenlang niet zijn gebruikt.
Gaat DEF-vloeistof achteruit als je er niet zoveel mee rijdt? -- Ja, dat kan. Het duurt echter meer dan een jaar voordat dat gebeurt. Het kan ook kristallen veroorzaken op de DEF-injectoren.
Moet ik terug overstappen op benzine als dat het geval is? -- Nee. Stap alsjeblieft niet terug over op benzine. Als je je vrachtwagen niet wilt, neem ik graag een andere diesel in mijn huishouden. Ik ben dol op diesel.
Of heb ik gewoon geluk gehad met dit probleem? -- Ja en nee. Het was waarschijnlijk oude of goedkope DEF die de vorige eigenaar gebruikte. Ik raad PEAK Platinum DEF aan voor toekomstige vullingen.
Ik ken veel mensen die diesels hebben die vaak stilstaan, is de ECO-diesel anders? -- Nee. Mijn EcoD is een semi-dagelijkse bestuurder. Hij staat wel eens langere tijd stil, vooral in de zomer. Sterker nog, de mijne stond 5+ weken stil tot 2 weken geleden omdat het mooi weer was en ik in andere voertuigen reed (helaas geen diesels).

Nieuwe diesels zijn momenteel de schoonste voertuigen die je kunt gebruiken (buiten fietsen of wandelen), dankzij de intensieve emissiesystemen. Ze zijn wetenschappelijk bewezen schoner te zijn dan benzinevoertuigen, inclusief elektrische voertuigen.

Te oordelen naar het aantal kilometers dat je hebt gereden ten opzichte van de hoeveelheid DEF die je hebt gebruikt (je hebt nooit gezegd dat je hem hebt bijgevuld), klinkt het alsof er oude DEF in de tank zat, wat je DEF-systeem in de war bracht. Het klinkt alsof je dealer er bovenop zit. Laat ze het repareren en wees blij met je vrachtwagen.
Ik waardeer dit enorm! Dit heeft al mijn zorgen beantwoord haha.

Toen ik de vorige keer met de dealer sprak, zeiden ze dat ze de DEF-vloeistof gewoon bijvullen voordat ze hem verkopen. Dus ik ga ervan uit, zoals je zei, dat het oude of zwakke vloeistof was.

Ik heb andere opmerkingen gezien waarin werd gezegd dat je die DEF moet gebruiken om bij te vullen. Dat ga ik zeker bekijken.

Nogmaals bedankt voor het advies, hopelijk is dit het antwoord om deze kist eindelijk te sluiten. Godzijdank voor garantie.

Simon

#9 ·
@diesel85's antwoord is echt goed. Het enige dat ik zou willen vermelden, is dat DEF sneller slecht wordt als het warm is. Afhankelijk van uw klimaat gaat het mogelijk geen volledig jaar mee.

Als het slecht wordt, probeert de vrachtwagen dit te compenseren door meer DEF te injecteren. Dit kan sneller ophoping bij de injector veroorzaken als de DEF slecht is geworden.

Ik zou u dat niet laten afschrikken van een diesel. Vul de DEF misschien gewoon nooit bij. In plaats daarvan zou ik kleine hoeveelheden toevoegen als dat nodig is, zodat de def in de tank relatief vers is.

Ik woon niet in een waanzinnig heet klimaat, maar ik wacht nog steeds op de waarschuwing van 500 mijl voordat ik meer toevoeg. Gewoon om te proberen mijn DEF zo vers mogelijk te houden.
Dat is een geweldige manier om je DEF vers te houden!

Als u ook een extra fles DEF koopt, bewaar deze dan binnen op een koele, donkere plaats, zoals een kelder/wijnkelder.

(Oh, en verwar de DEF niet met een koel glas chardonnay... LOL)

#6 ·
Welkom Simon (y) oude DEF, verwaarloosde DEF-onderdelen zouden zeker kunnen bijdragen aan deze problemen, Blijf hangen en leer zoveel als je kunt over je nieuwe vrachtwagen en geniet ervan, er is ook een manier om het bericht "vrachtwagen start niet in XXXX afstand" te "omzeilen", dat is goede info om te weten/leren als je ooit met hetzelfde bericht wordt geconfronteerd in de toekomst ;)

#16 ·
Ik kocht in december 2022 een gebruikte 2020 Eco Diesel. Ik ben dol op de truck, hij heeft alle toeters en bellen die ik wilde, het is ook mijn allereerste keer dat ik een diesel bezit. Ik wilde gewoon een verandering van benzine en kreeg een diesel. Vroeger had ik een 2017 Ram Rebel, ook van die truck hield ik.

Kocht mijn eco diesel en ongeveer 1500 km later kwam er een bericht met de tekst "DEF Service, ga naar de dealer. De motor van de truck stopt over 300 km". Ik was echt bezorgd en overstuur omdat ik deze truck ongeveer 3 maanden had en 1500 km later kreeg ik dit bericht. Dus bracht ik de truck naar de dealer waar ik hem had gekocht en ze plaatsten een nieuwe kat, zeiden dat de oude vuil was en een nieuwe nodig had.

Dus er gingen 2 maanden voorbij en eind mei was het weer zover, hetzelfde bericht verscheen. Breng hem terug naar de dealer en ze zeiden dat het een slechte DEF-injector was. Ze hebben hem vervangen en alles is in orde. Nu, afgelopen vrijdag (eind juni). Dezelfde melding verscheen weer aan het begin van een roadtrip. Ik belde de dealer en vertelde het hen, ze leken verbaasd. Ze zeiden dat het slechte DEF kon zijn dat in de truck zat. Dus ik breng hem deze week, ervan uitgaande dat ze de DEF zullen aftappen en er nieuwe in zullen doen. Sinds ik de truck heb gekocht, heb ik in ongeveer 6 maanden ongeveer 3500 km gereden.

Ik heb het gevoel dat ik best veel weet over trucks. Misschien niet meer hierna. Maar kun je een Eco Diesel gebruiken als dagelijkse bestuurder of als woon-werktruck? Ik rijd niet veel, ik ben helemaal niet hard voor de truck. Ik haal mijn truck misschien één keer per week uit en hij staat in mijn parkeergarage. Ik begrijp dat ik een kleine auto zou kunnen hebben om in rond te rijden, maar ik wil een truck. Ik zou graag een elektrische willen, maar mijn appartement staat momenteel geen elektrische stekkers in parkeerplaatsen toe.

Mijn vragen zijn dus:
Is het oké voor een diesel om een tijdje te staan?
Gaat DEF-vloeistof achteruit als je er niet zoveel mee rijdt?
Moet ik in dat geval terug overstappen op benzine?
Of heb ik gewoon geluk gehad met dit probleem?
Ik ken veel mensen die diesels hebben die vaak stilstaan, is de ECO diesel anders?

Ik waardeer alle adviezen en sorry voor het lange verhaal.

Bedankt,
Simon
Hallo: Cwsgriff... IMHO worden die berichten verstuurd door "Stella Antics" wanneer de dealer SCHERP WERK nodig heeft!!! Ik heb ze allemaal al eerder gezien en de work around geleerd. Een Bissel stoomreiniger is perfect om de DEF Injector te ontstoppen. Eén schroefje losdraaien en je bent klaar. Smelt de witte korstige afzettingen als boter. Een dosis Hot Shots Extreme Diesel om de paar maanden is als "Laxeermiddel" voor je truck!!! www.hotshotsecret.com Maakt het geweldig om te gaan.
Dieseldragon Noordkust van Lake Erie.

#19 ·
................................
Er gaan 5 uur voorbij en ik krijg weer een telefoontje, ze zeggen dat we een nieuwe DEF-tank voor je hebben besteld. We hebben de verhoudingen getest en ze zijn het tegenovergestelde van wat ze zouden moeten zijn. Zoals water is dit 30% en ureum is dit 60% (ongeveer). Dus dat heeft de tank verpest. Ze zeiden dat het nog een week of 2 zou duren voordat ik mijn vrachtwagen krijg, omdat "geen enkele dealer in de buurt de tank heeft"

Ik neem aan dat de vriend voor mij die de vrachtwagen had, ofwel slechte DEF heeft ingedaan, of het niet vaak heeft ververst/bijgevuld. Slechts een vermoeden, ik heb geen idee.
.......................................
Dat zou veel verdamping vergen om het water zo laag te laten dalen. Ik begreep dat het probleem met DEF die slecht werd, was dat de ureum afbrak en daalde in %. De hitte om zoveel water te verdampen, zou waarschijnlijk de ureum hebben afgebroken. De oplosbaarheid van ureum bij 25C is ook 545g/L, dus je zou geen 60% oplossing kunnen krijgen. Ik betwijfel wat ze je hebben verteld. Het zou kunnen dat ze het gewoon niet goed hebben uitgelegd.

#20 ·
Met zoveel water dacht ik dat het afgesteld was en dat iemand gedestilleerd water en DEF gebruikte voordat Cwsgriff het kocht.
Slechts een gedachte.

#21 ·
Met zoveel water dacht ik dat het afgesteld was en dat iemand gedestilleerd water en DEF gebruikte voordat Cwsgriff het kocht.
Gewoon een gedachte.
Hem werd verteld dat er niet genoeg water was - dat de ureumconcentratie te hoog was, misschien boven de oplosbaarheid van ureum, waardoor het zou kristalliseren. De kristallen zouden echter snel oplossen in heet water.

#24 ·
Ik had mijn 2015 eco vanaf nieuw tot januari van dit jaar. Gebruikte alleen het merk Def van Walmart. Zou de Def-tank halfvol vullen, vooral in de winter. De verwarming heeft een lager wattage in de tank, dus meer vloeistof betekent een langere opwarmtijd. Nooit een Def-probleem gehad, ik controleerde elke jerrycan die ik kocht om er zeker van te zijn dat de veiligheidszegel intact was, plus de datum op de jerrycan voor versheid. Als het niet voor de koolstofopbouw na 130.000 km was geweest, was ik doorgegaan. Ik ben nu weer overgestapt op benzine.