RAM 1500 Diesel Forum banner

Regeneratie van het uitlaatsysteem. Wat doet het en wat betekent het?

1 reading
100K views 11 replies 7 participants last post by  Bounty Hunter  
#1 ·
Image

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#2 ·
Dit is hier al eerder vermeld en hier is het weer.

Actief = brandstof wordt in de uitlaatslag ingespoten, uitsluitend om de uitlaatgastemperaturen (EGT's) te verhogen om de temperatuur te bereiken die nodig is om het roet uit het dieselpartikelfilter (DPF) te verbranden.

Uw vrachtwagen regenereert (actief) wanneer het DPF-roetniveau 65% bereikt. Dit gebeurt waarschijnlijk om de 100-300 mijl. U ziet de melding alleen op de EVIC als het roetniveau 80-90% bereikt als gevolg van onvoltooide regeneraties.

Actieve zelfregeneratie vindt plaats wanneer er onvoldoende warmte in de uitlaat is om alle koolstof die in het DPF wordt verzameld, om te zetten. De uitlaattemperaturen worden verhoogd door een kleine hoeveelheid brandstof stroomopwaarts van het dieselpartikelfilter in te spuiten.
De resulterende chemische reactie over de DOC verhoogt de uitlaatgastemperaturen voldoende om de koolstof uit het filter te oxideren. Dit gebeurt allemaal zonder tussenkomst van de bestuurder.

Passief = de motor werkt hard genoeg op eigen kracht, zodat de EGT's heet genoeg zijn om de regeneratie van het DPF in gang te houden, er wordt geen extra brandstof verbrand omdat dit niet nodig is.

Op basis van mijn waarnemingen zult u geen EGT's zien die heet genoeg zijn voor passieve regeneratie bij onbelaste snelheden op de snelweg. De EGT's zijn eigenlijk vrij laag bij het cruisen op de snelweg, tenzij u een zware lading trekt, een volledige lading vervoert of hard rijdt.

Van forumlid Patty:

De programmering van de vrachtwagen zal vele herhaalde pogingen doen om het DPF te regenereren, van een hoog roetmassaniveau van 65% tot <10% wanneer een cyclus is voltooid. Als uw rit te kort is en de motor vervolgens wordt uitgeschakeld, of de vrachtwagen in de parkeerstand wordt gezet met de motor stationair draaiend, stopt een actief regeneratieproces (op welk roetniveau het DPF zich ook bevindt). De volgende rijtijd wanneer het DPF weer 65% roetmassa bereikt, begint het hele proces opnieuw. Als u een roadtrip maakt, zal de volledige cyclus vele malen plaatsvinden...tot 65%...regen...tot <10%...steeds opnieuw.

#10 ·
Dit is hier al eerder genoemd en hier is het weer: Actief = brandstof wordt in de uitlaatslag geĂŻnjecteerd, uitsluitend om de uitlaatgastemperaturen (EGT's) te verhogen om de temperatuur te bereiken die nodig is om het roet uit het dieselpartikelfilter (DPF) te verbranden. Uw vrachtwagen regenereert (actief) wanneer het roetniveau van de DPF 65% bereikt. Dit gebeurt waarschijnlijk om de 100-300 mijl. U ziet de melding op de EVIC alleen als het roetniveau 80-90% bereikt als gevolg van onvoltooide regeneraties. Actieve zelfregeneratie vindt plaats wanneer er onvoldoende warmte in de uitlaat is om alle koolstof die in de DPF wordt verzameld, om te zetten. De uitlaatgastemperaturen worden verhoogd door een kleine hoeveelheid brandstof stroomopwaarts van het dieselpartikelfilter te injecteren. De resulterende chemische reactie over de DOC verhoogt de uitlaatgastemperaturen voldoende om de koolstof uit het filter te oxideren. Dit gebeurt allemaal zonder tussenkomst van de bestuurder. Passief = de motor werkt hard genoeg op eigen kracht zodat de EGT's heet genoeg zijn om de regeneratie van de DPF op gang te houden, er wordt geen extra brandstof verbrand omdat dit niet nodig is. Op basis van mijn waarnemingen zult u geen EGT's zien die heet genoeg zijn voor passieve regeneratie bij onbelaste snelheden op de snelweg. De EGT's zijn eigenlijk vrij laag bij het cruisen op de snelweg, tenzij u een zware lading trekt, een volledige lading vervoert of hard rijdt. Van forumlid Patty: De programmering van de vrachtwagen zal vele herhaalde pogingen doen om de DPF te regenereren, van een hoog roetmassaniveau van 65% tot QUOTE] BEDANKT!

#7 ·
Is het oké om te rijden terwijl het dat doet?
Het is niet alleen oké, het is vereist. Deze regeneratie wordt niet voltooid als je niet rijdt. Sterker nog, de EVIC zal je vertellen dat je met snelwegsnelheden moet rijden om het proces te voltooien.

Mijn '15 met ~5k mijl vertoonde dit voor het eerst op vrijdag toen mijn vrouw wat boodschappen deed in de stad. Ik liet haar hem parkeren (ze was klaar met haar boodschappen) en toen nam ik hem de volgende dag mee. De melding kwam weer tevoorschijn (met een indicatie van 90% vol) en ik kreeg de kans om hem een tijdje op 50-65 te krijgen. Het percentage daalde met 10% om de paar mijl en gaf binnen ongeveer 15 minuten aan dat het voltooid was.

Best vervelend, vooral voor haar, omdat ze niet wist of de truck kapot was, of er iets mis was, of dat ze door moest rijden. Ik vraag me af of het mij nooit is overkomen omdat ik de neiging heb om met een iets zwaardere voet te rijden dan zij, waardoor er misschien meer passieve regeneraties worden geactiveerd dan wanneer mijn vrouw ermee rijdt.

#8 ·
Ik heb een 2015 3.0 ecodiesel, en me is verteld dat het dezelfde motor is als in de Ram 1500 diesel. 3 maanden geleden heb ik meer dan $1000 uitgegeven bij een Ram-dealer toen mijn roetfilter over de 90% zat en het een ander probleem met het injectiesysteem veroorzaakte (als ik me goed herinner). Het vreemde is dat het gebeurde toen ik een aanhanger trok, hoge belasting had, hoge temperatuur. (Sterker nog, mijn regeneratie komt regelmatig op en ik zit elke dag 40 minuten op de snelweg (100+ km/u).) 2 dagen geleden gaat mijn controlelampje van de motor branden; de Ram-dealer zegt dat de thermostaat de motor niet heet genoeg laat worden om het roet regelmatig te verbranden. Iets klinkt verdacht, aangezien ik heb gelezen dat de regeneratieverbranding wordt gecreëerd door extra brandstof die in/in de buurt van de katalysator (of hoe het ook heet op een ecodiesel) vrijkomt.

#9 ·
Ik heb een 2015 3.0 ecodiesel, er is mij verteld dat het dezelfde motor is als de Ram 1500 diesel. 3 maanden geleden heb ik meer dan $1000 uitgegeven bij een Ram-dealer toen mijn Regen-filter meer dan 90% was en het een ander probleem met het injectiesysteem veroorzaakte (als ik me goed herinner). Het vreemde is dat het gebeurde toen ik een aanhanger trok, hoge belasting, hoge temperatuur. (Sterker nog, mijn regen komt regelmatig op en ik zit elke dag 40 minuten op de snelweg (100+ km/u).) 2 dagen geleden gaat mijn controlelampje van de motor branden; de Ram-dealer zegt dat de thermostaat de motor niet heet genoeg laat worden om het roet regelmatig te verbranden. Iets klinkt verdacht, aangezien ik heb gelezen dat de Regen-verbranding wordt gecreëerd door extra brandstof die wordt vrijgegeven in/in de buurt van de katalysator (of hoe het ook heet op een ecodiesel).
Klinkt niet verdacht voor mij. De ecm moet zien dat aan vooraf bepaalde voorwaarden is voldaan voordat een regen wordt gestart.