Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit is hier al eerder genoemd en hier is het weer: Actief = brandstof wordt in de uitlaatslag geĂŻnjecteerd, uitsluitend om de uitlaatgastemperaturen (EGT's) te verhogen om de temperatuur te bereiken die nodig is om het roet uit het dieselpartikelfilter (DPF) te verbranden. Uw vrachtwagen regenereert (actief) wanneer het roetniveau van de DPF 65% bereikt. Dit gebeurt waarschijnlijk om de 100-300 mijl. U ziet de melding op de EVIC alleen als het roetniveau 80-90% bereikt als gevolg van onvoltooide regeneraties. Actieve zelfregeneratie vindt plaats wanneer er onvoldoende warmte in de uitlaat is om alle koolstof die in de DPF wordt verzameld, om te zetten. De uitlaatgastemperaturen worden verhoogd door een kleine hoeveelheid brandstof stroomopwaarts van het dieselpartikelfilter te injecteren. De resulterende chemische reactie over de DOC verhoogt de uitlaatgastemperaturen voldoende om de koolstof uit het filter te oxideren. Dit gebeurt allemaal zonder tussenkomst van de bestuurder. Passief = de motor werkt hard genoeg op eigen kracht zodat de EGT's heet genoeg zijn om de regeneratie van de DPF op gang te houden, er wordt geen extra brandstof verbrand omdat dit niet nodig is. Op basis van mijn waarnemingen zult u geen EGT's zien die heet genoeg zijn voor passieve regeneratie bij onbelaste snelheden op de snelweg. De EGT's zijn eigenlijk vrij laag bij het cruisen op de snelweg, tenzij u een zware lading trekt, een volledige lading vervoert of hard rijdt. Van forumlid Patty: De programmering van de vrachtwagen zal vele herhaalde pogingen doen om de DPF te regenereren, van een hoog roetmassaniveau van 65% tot QUOTE] BEDANKT!
Het is niet alleen oké, het is vereist. Deze regeneratie wordt niet voltooid als je niet rijdt. Sterker nog, de EVIC zal je vertellen dat je met snelwegsnelheden moet rijden om het proces te voltooien.Is het oké om te rijden terwijl het dat doet?
Klinkt niet verdacht voor mij. De ecm moet zien dat aan vooraf bepaalde voorwaarden is voldaan voordat een regen wordt gestart.Ik heb een 2015 3.0 ecodiesel, er is mij verteld dat het dezelfde motor is als de Ram 1500 diesel. 3 maanden geleden heb ik meer dan $1000 uitgegeven bij een Ram-dealer toen mijn Regen-filter meer dan 90% was en het een ander probleem met het injectiesysteem veroorzaakte (als ik me goed herinner). Het vreemde is dat het gebeurde toen ik een aanhanger trok, hoge belasting, hoge temperatuur. (Sterker nog, mijn regen komt regelmatig op en ik zit elke dag 40 minuten op de snelweg (100+ km/u).) 2 dagen geleden gaat mijn controlelampje van de motor branden; de Ram-dealer zegt dat de thermostaat de motor niet heet genoeg laat worden om het roet regelmatig te verbranden. Iets klinkt verdacht, aangezien ik heb gelezen dat de Regen-verbranding wordt gecreëerd door extra brandstof die wordt vrijgegeven in/in de buurt van de katalysator (of hoe het ook heet op een ecodiesel).