Ik wou dat deze vrachtwagens meer onderhoudsartikelen hadden. Nadat de gebruiker in een andere thread op zoek was naar zuigers voor een 2020 EcoD, en ze rechtstreeks VM moesten bereiken, en geen turbo-actuatorvervanging zoals in deze thread, is het een beetje vreemd. Toen besloot ik vandaag om te kijken of er iets over turbo-onderhoud of iets geactualiseerd is. Nope. In principe gewoon "turbo vervangen" voor veel afgeronde opties voor reparatiediagnose.
Echt verveeld (en niet lekker!

) besloot ik mijn AllDataDIY- en Chiltons-handleidingen over de verschillende dieselmotoren te raadplegen, en te kijken op populaire online bronnen voor fabrieksonderdelen. Ik koos ervoor om naar dezelfde modeljaren 2020 te kijken - mini-D, EcoD, Cummins, Powerstroke en de reguliere Duramax. Ik ontdekte dat de meest onderhoudsvriendelijke motor eigenlijk de Cummins is. In feite heeft de Cummins procedures over hoe je de turbo letterlijk uit elkaar kunt halen (met een video!) en roet en vuil eruit kunt verwijderen, samen met details over onvolkomenheden in de turbineschoepen. De Cummins had ook meer revisie-items dan ze allemaal. De meest nauwe band zou ik zeggen voor de beschikbaarheid van onderdelen zou de Powerstroke en de reguliere Duramax zijn, daarna de Cummins (ik geef een deel ervan de schuld van een Stellantis-onderdelenprobleem...).
Dat gezegd hebbende, voor degenen die op het punt staan volgend jaar een nieuwe vrachtwagen te kopen, zou ik de 2024 Cummins ten zeerste aanbevelen als je iets wilt dat gemakkelijk te onderhouden is met je typische AllData- of Chiltons-fabrieksservicehandleidingen. Ik ben er echt niet zeker van hoeveel minder onderhoudbaarheid er zal zijn op de nieuwe 2025 Cummins (of de rest van hen). Zal het pas weten als de servicehandleidingen arriveren. Zoals we weten met de EcoD, zouden ze liever een hele turbolader vervangen dan de actuator te vervangen, zo lijkt het. Zonde om een turbo te verspillen voor een stom stuk elektronisch materiaal.
Ik zou ze als volgt rangschikken voor onderhoudbaarheid:
1. Cummins
2. Powerstroke
3. Duramax
4. Mini-Duramax
5. EcoDiesel
Ik zou ze als volgt rangschikken voor onderdelenbeschikbaarheid:
1. Powerstroke
2. Duramax
3. Cummins
4. Mini-Duramax
5. EcoDiesel