RAM 1500 Diesel Forum banner
21 - 40 of 48 Posts
Had dezelfde melding de vorige keer dat we een koudegolf hadden. Het warmde op tegen het einde van de dag en de melding verdween 's ochtends. CEL stond aan tot mijn rit naar huis in de middag. Had Islington Chrysler nieuwe firmware laten installeren en dat zou de melding moeten verhelpen. CEL gaat echter aan als het koud is en ik zou me er geen zorgen over maken. Mijn vrachtwagen staat buiten, DEF is bevroren, CEL staat weer aan door de koude temperaturen. Wanneer je je vrachtwagen start, gaat de DEF-verwarming aan en is er een positieve stroom van DEF. Wat ik heb gehoord, is dat er een sensor in de DEF-tank zit die bevriest en daarom is er een melding. Ik wou dat mijn afstandsbediening werkte als dit gebeurt. Ik weet niet zeker hoe groot de verwarming is, maar op mijn oude 2012 Passat TDi was hij zo groot als de tank. Op Passat ging de DEF-verwarming kapot en ik denk dat dat kwam omdat ik de tank niet vol hield en de verwarming droog liep.

Tijdens deze huidige koudegolf heb ik wat overgebleven VW DEF buiten laten staan om te zien hoe lang het duurt om te bevriezen. Het bevroor 's nachts. Nadat ik het anderhalve dag buiten had laten staan, plaatste ik het in mijn garage (-6C) en was verrast te zien dat 80% ervan in vloeibare vorm was. Ik dacht dat het veel langer zou duren om vloeibaar te worden.

Ik heb mijn scantool gebruikt om het lampje te wissen. Ga gewoon een flink stuk rijden om de tank te ontdooien en het bericht verdwijnt. Ik denk dat ik een scantool moet meenemen als het onder de -30 gaat en ik weg ben... De truck staat buiten en rijdt dagenlang niet, dus ik ben eigenlijk verrast hoe weinig hij deze winter echt bevroren is.

Weer een koude ochtend in Fort McMurray en geen problemen. Ik weet zeker dat mijn def bevroren was, vanochtend helemaal geen cel- of service-def-systeem.

Ik heb mijn scantool gebruikt om het lampje te wissen. Ga gewoon een flink stuk rijden om de tank te ontdooien en het bericht zal verdwijnen. Ik denk dat ik een scantool moet meenemen als het onder de -30 gaat en ik weg ben... De truck staat buiten en rijdt dagenlang niet, dus ik ben eigenlijk verrast hoe weinig hij deze winter echt bevroren is

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat was de code?

Nou, de dealer heeft naar mijn vrachtwagen gekeken, het controlelampje brandde nog steeds toen ik daar vanmorgen aankwam. Ze hebben alles gecontroleerd en de code gewist en alles was in orde, zeiden ze, moeten afwachten wat er met de rest van de winter gebeurt.

Het lijkt erop dat het def-systeem hier in koude regio's problemen heeft. Het is normaal dat def bevriest, maar tankverwarmers zijn ontworpen om rond de def-injector te ontdooien, waardoor deze kan werken! Maar een groot aantal lekkende def-injectoren (melkachtig witte residu gediagnosticeerd bij de injector) veroorzaakt problemen en katalysatorstoringen, def-pompstoringen en O2-sensoren buiten bereik. Sommige eigenaren krijgen de schuld van deze storingen wanneer ze def-vloeistof toevoegen, hoewel de vloeistof die ze gebruiken gecertificeerd is om te voldoen aan de specificaties van Chrysler en de normen van de American Petroleum Association.
Ik heb geen def toegevoegd en mijn systeem is al defect! Onderdelen afwachten.......geen ETA!

Def bevroren

Ik heb sinds december geen def-vloeistof meer toegevoegd
Ik rijd ongeveer 5000 km per maand
De meter staat sinds december nog steeds op 1/4
Ik rijd telkens 5 uur en de meter beweegt niet
Ik ben er niet van overtuigd dat de def-verwarming werkt, zelfs niet tijdens lange ritten
Ik heb laatst nog een jerrycan toegevoegd
Nog steeds geen meterbeweging
Het is helemaal bevroren !!

In koude klimaten werkt de kachel tegen de windkou onder de vrachtwagen. Getest en de kachel werkt, maar in zeer koude klimaten, bij het rijden met windkou, zal deze beĂŻnvloed worden.

In cold climates you def heater works against windchill under the truck. Tested and heater works but in very cold climates when driving with windchill it will be effected.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Geen problemen. Veel dagen onder nul hier in februari en maart.

Weet iemand hoe de tank wordt verwarmd? Ik had mijn vrachtwagen op mijn hefbrug staan en bekeek hem en zag geen koelvloeistofleidingen erdoorheen lopen. Misschien een elektrische kachel?

Werkt goed voor mij. De hele winter buiten en geen problemen. Denk eraan dat bij een nominale dosering van 2% slechts ongeveer 2,5 oz DEF per gallon brandstof nodig is. Er is niet veel nodig om dat beetje te smelten en ergens las ik dat DEF gelijkmatig bevriest en ontdooit, dus wat ontdooit, heeft nog steeds de juiste concentratie.

Weet iemand hoe de tank wordt verwarmd? Ik had mijn vrachtwagen op mijn hefbrug en bekeek hem en zag geen koelvloeistofleidingen erdoorheen lopen. Misschien een elektrische kachel?
De Diesel Exhaust Fluid (DEF) tank is gemonteerd aan de linker framebalk voor de gastank. De DEF-tank is uitgerust met:

•Elektrische kachel
•Niveausensor
•Tempsensor
•Ventiel
•DEF Vloeistofkwaliteitssensor
•Vloeistoflimietventiel
•Toevoer- en retourpomp
•Geïntegreerd inlaatfilter

De Diesel Exhaust Fluid (DEF) toevoerleiding levert vloeistof van de tank naar de pomp en heeft connectoren die lijken op brandstofleidingen. De leiding bevat ook een kachel om te voorkomen dat de DEF-vloeistof bevriest.

Ik woon in Minnesota en heb deze winter ook geen problemen gehad.

Om even een grapje te maken (woordspeling bedoeld), merkte ik gisteren dat mijn DEF-tankindicator met 2-3 naaldbreedtes toenam toen de buitentemperatuur hier steeg (ongeveer 75 graden). Vloeistofuitzetting neem ik aan... de mensen in het noorden met bevriezingsproblemen met DEF willen me waarschijnlijk nu een schop onder mijn kont geven. ;) De zomer komt eraan dames en heren, houd vol!!!

21 - 40 of 48 Posts